Klubové akcie
Galerie
Hippocampus na webe
Dňa 1. júna sme pre Vás a hlavne pre deti pripravili 2 podujatia. O 10.00 sa konal 1. ročník Detského potápača. Rodičia sa mohli s deťmi povoziť na motorovom člne na jazere. Pre deti boli pripravené hry. Pre rodičov sme pripravili potápačský guláš. O 14.00 hodine sme rozbalili svoje aktivity i na ihrisku v Sučanoch, kde prezentovali hasiči profesionálnosť svojich zásahov. Najskôr ukázali náštevníkom záchranu pri autonehode, následne uhasenie horiaceho auta, potom vyslobodenie ľudí z horiacej budovy. Počas tejto prezentácie aj po prezentácii si prišli deti vyskúšať potápačske náradie a niektoré i samotné potápanie pomocou automatiky vo vaničke s vodou.
Fotogaléria Deň detí, Kraľovany - Rieka (pri Šútove).
- Podrobnosti
- Prečítané: 2321x
V sobotu 17. mája v našom meste Martin prebiehali oslavy dňa mesta Martin, na ktorých mal svoju účasť i náš klub Hippocampus.
Svoju prezentáciu klub začal o 10 hodine postavením stánku a prezentáciou potápačskej techniky a náradia. Okoloidúci občania sa mohli pristaviť pri našich členoch a tí im odpovedali na ich otázky. Pre občanov tu boli k dispozícii 4 prezentujúci členovia. Záujem o potápanie jednoznačne bol. Ľudí zaujala hlavne výstroj na pracovné potápanie, ktorú si mohli okoloidúci „poťažkať“. Klub vystavoval potápačské obleky, rôzne masky a automatiky, kúsok z historickej potápačskej techniky i novšiu techniku.
Okoloidúci mali samozrejme k dispozícii i množstvo informácii, na ktoré sa mohli prezentujúcich opýtať. Pri našom stánku sa zastavovali záujemcovia, ktorí by sa chceli stať potápačmi a potrebovali zistiť o potápaní presnejšie informácie. Našli sa i bývalí potápači, ktorí si vymenili s našimi členmi rôzne zážitky.
Atmosféra bola vynikajúca. Počas klubovej prezentácie hrala skvelá hudba a prebiehala samozrejme veľmi dôležitá akcia „Skautská kvapka krvi“ , ktorá určite dokázala to, akí sú naši spoluobčania obetaví a ochotní pomôcť ľuďom, ktorí potrebujú pomocnú ruku. Na akciu sa usmialo i počasie. Počas celého dňa svietilo slniečko. Vítaní boli samozrejme všetci občania. Prezentácia klubu určite prispela k väčšej informovanosti o tomto športe a podľa možností sa klub bude snažiť usporadúvať viac takýchto prezentácii. Veď potápanie je krásny šport a potápaním sa dostávame do iného sveta, do tajomného sveta pod hladinou. Na ukážku, aký je ten svet krásny Vám ponúkame zopár obrázkov z pod hladiny v našej produkcii.
- Podrobnosti
- Prečítané: 2475x
Boli časy, keď servis regulátorov bol celkom neznámym pojmom. Treba však pripustiť, že v dobách nadvlády dýchacích systémov z produkcie českého AQUACENTRA sa regulátory typu Tajfún ošetrovali veľmi jednoducho a bez komplikácií. Rozoberali sa ľahko a rýchlo. Všetci sme mali rovnaký model a tak o náhradné diely nebola núdza. Aj keď dnešné moderné regulátory najmä nižších kategórií pracujú v podstate na tom istom princípe ako tie spred 30 rokov, predsa len ide o zložitejšie mechaniky, ktorých údržba je komplikovanejšia. Väčšina z nás nepatrí k tomu typu ľudí, ktorí by cítili potrebu rozoberať a skúmať prístroj, ktorý je srdcom potápačského výstroja a doslova napĺňa podstatu anglického výrazového spojenia „life support equipment“.
Z čoho vlastne pozostáva kvalitný servis regulátora?
-Prvým krokom je kompletná „rozborka“ automatiky, ktorá sa rozloží do poslednej aj tej najmenšej súčiastky.
-Ďalším krokom procesu je očistenie kovových, plastových aj gumených súčiastok od nánosov, oxidantov a ďalších nežiaducich usadenín. Čistenie sa realizuje najskôr mechanicky (kefkami, handričkami, ihlami, …). Pochopiteľne týmto spôsobom nie je možné sa dostať do všetkých jemných záhybov, výklenkov a otvorov. Pomáhame si preto ultrazvukovým kúpeľom v špeciálne uspôsobenom zariadení podobnom vaničke. Účinnosti tohto kroku napomáha silný detergent, známy z reklám čistiacich prostriedkov na riad.
-Nasleduje kontrola stavu jednotlivých súčiastok. Ide najmä o kuželíky, sedielka, „O“ krúžky, piesty a membrány. Niektoré z nich automaticky vymieňame pri každom servise, iné pokiaľ vyhovujú ponechávame.
-Ďalším krokom je precízna montáž „zborka“ súčiastok do kompaktného celku.
-Záverečnou fázou je nastavenie funkčných hodnôt regulátora. Ide o citlivosť membrán a hodnotu stredného tlaku prvého stupňa automatiky, ktorá musí zodpovedať zámeru konštruktéra. Práve od presnosti tohto nastavenia závisí, nielen či bude počas ponoru regulátor „prepúšťať“, ale najmä či bude jeho užívateľ schopný využiť jeho možnosti.
Čo by malo spĺňať kvalitné servisné pracovisko?
-Personál
Všetko je v ľuďoch. Nejde len o samotné „vyškolenie“ pracovníkov servisného centra na jednotlivé typy regulátorov a vyvesenie príslušných certifikátov v rámoch na stenu pracoviska. Máme skôr na mysli vyhľadanie takého typu ľudí, ktorým nechýba zmysel pre jemnú manuálnu prácu, precíznosť a nutnú dávku čistoty. Musia to byť servismani, ktorý majú pozitívny vzťah k jemnej mechanike. Pochopiteľne je viac ako žiaduce, aby aj sami boli potápačmi.
-Pracovisko
Servisné centrum by malo spĺňať aj materiálne kritéria. Musí byť vybavené montážnym pultom, dostatkom kvalitného náradia, vrátane špeciálnych pomôcok akými sú sťahováky, ultrazvuková čistička, testovacia stolica a podobne. Osobitne dôležitými sú originálne kľúče priamo od výrobcu regulátora. Práve používanie nezodpovedajúceho náradia môže nielen poškriabať chróm z mosadzných súčiastok regulátora ale ich prípadne aj poškodiť.
-Náhradné diely
Pochopiteľne, že bez adekvátneho množstva náhradných súčiastok, nie je možné, aby servisné centrum aj reálne fungovalo. Skladovanie takejto „zbierky“ dielov je náročné tak z hladiska finančného ako aj priestorového.
Konverzia regulátora na používanie kyslíkom obohatených zmesí.
Z teórie základného kurzu potápania s nitroxom vieme, že pre použitie nitroxových zmesí do 40% O2 nie sú pri zodpovednom zaobchádzaní s regulátorom, z hľadiska servisu potrebné žiadne špeciálne úkony a opatrenia. Ak chce dotyčný technický potápač používať zmesi s vysokou koncentráciou EAN50, EAN80 alebo čistý kyslík, je potrebné servis regulátora rozšíriť o chemické čistenie. V podstate ide o dôkladné odmastenie jednotlivých súčastí regulátora a výmenu niektorých dielov. Adekvátne preškolený servisný technik po očistený regulátora ultrazvukom použije sadu chemikálií na odmastenie. Kyslík sa totiž nie príliš znáša s uhľohydrátmi a za určitých, nie celkom známych okolností reaguje explozívne.
Automatika sa máča postupne v perchlóretyléne, technickom benzíne, technickom liehu a v špirituse. Odlišným je aj mazanie „O“ krúžkov, ktoré sa natierajú len veľmi jemnou vrstvou tzv. „nemastného“ mazadla, ktoré je kompatibilné s kyslíkom. Takto vyčistené regulátory sa opatria špeciálnymi „O“ krúžkami, ktoré sú na rozdiel od štandardne používaných tvrdšie a pre agresívnejší kyslík aj odolnejšie.
A záverom jedna rada.
Všetci sme pravdepodobne rovnakí – t.j. riešime veci až na poslednú chvíľu. Napriek tomu bude vhodnejšie ak sa regulátor namiesto zvyčajných 24 hodín pred odchodom na dovolenku (keď sú servismani v zvyčajnom pracovnom strese) zanesie na preventívnu prehliadku či pravidelný servis v zimnom období „potápačského“ spánku.
Text uverejnený so súhlasom autora: Robert Korim - Inštruktor SDI
- Podrobnosti
- Prečítané: 2565x
Prípravou tašiek sa už tak trocha začína naša dovolenka. Máte klasické obavy čo a kam zbaliť a hlavne koľko to všetko bude vážiť? Neprepadajte panike, skutoční odborníci Vám ponúkajú riešenia na všetko; aby sa cestovanie stalo jednoduchším. Ľahké tašky alebo aj upravené na určitý účel, výrobcovia mysleli aj na nás potápačov. Tu je malý výber ilustrujúci bohatú ponuku tohto širokého sortimentu.
* D - Denier: v textilnom svete sa jedná o jednotku hrúbky syntetických nití alebo vlákien používaných pri tvorbe tkaniny.
- Podrobnosti
- Prečítané: 2336x
Letná dovolenka, to sú väčšinou hotely plné ľudí, preplnené pláže. Nechceli by ste si radšej dopriať slobodu a priestor? Zažite netradičnú dovolenku! Objavte krásy útesov, menších i väčších ostrovov priamo z jachty, či motorovej lode alebo sa môžte plaviť po rieke.
Jachty už dávno nie sú výsadou milionárov. Takzvané charterove lode, čiže lode na prenájom, sú dnes vďaka veľkej konkurencii dostupné ako akákoľvek iná dovolenka v prenájme v zahraničí pri mori. Vybrať si môžete motorový čln, luxusnú jachtu, plachetnicu, katamaran a ďalšie plavidlá.
Ak sa rozhodnete pre výlet na mori, potom by ste sa mali najprv rozhodnúť, či na to stačíte sami, alebo si radšej prenajmete s loďou aj kapitána. Toho si samozrejme môžete priviesť aj od nás, nie je nutné, aby bol z destinácie, odkiaľ vyplávate. Avšak aj tak je záujemcom vždy k dispozícii v akomkoľvek prístave takzvaný skipper čiže kapitán. Kapitánske skúšky si ale môžete urobiť aj sami.
Vo výbave všetkých lodi nájdete sociálne zariadenia vrátane kúpeľne, súčasťou vybavenia tiež býva kuchynská linka. Nechýba ani GPS alebo auto-pilot.
Jachting destinácie
Jednou z najoblúbenejších a najdostupnejších lokalít je Jadranské more. Či si vyberiete Taliansko, Slovinsko alebo Chorvátsko je už len na vás. Môžete sa tu plaviť medzi tisíckami malých ostrovov, more je tu naviac v porovnaní s ostatnými lokalitami pokojné. Z talianskych prístavov vyskúšajte napríklad Marine di Ravenna, Pescara a trebárs aj Benátky. V Slovinsku sú známe prístavy Portorož a Izola, z tých chorvátskych menujeme aspoň Pulu, Zadar alebo Murter. Chcete ešte viac na juh? Potom hurá do Grécka, tu by sme vám doporučili súostrovia Kyklady alebo sa vydajte priamo do Iónskeho mora, odtiaľ to máte už blízko na Sicíliu, oboplávať môžete ostrovy Korfu, Zakynthos alebo Ithaki. Pre tých, ktorí neodolajú sladkému Francúzsku, odporúčame Francúzsku riviéru, mesta ako St. Tropez, Cannes a Nice hovoria samy za seba.
Kapitánske skúšky
Chcete sa stať kapitánom a riadiť si loď sám? Potom si urobte kapitánske skúšky a nikto vás na palube nebude "rušiť". Skúšky je možné robiť ako na Slovensku, tak aj napríklad v Chorvátsku či iných štátoch podľa vašej ľubovôle. Ale pozor, v skutočnosti existujú dva druhy lodných preukazov: jeden len pre plavbu po moriach, ktorý nemožno použiť na riekach a naopak. Najlepšie je začať praktickým kapitánskym kurzom, čo je v súčastnosti týždenná výuková plavba.
Po zložení skúšok môžete získať chorvátsku licenciu oprávňujúcu k vedeniu lode, potom si môžete sami prenajať loď, alebo môžete získať preukaz vydávaný MDPT-SR, skúšky samozrejme skladáte na Slovensku. V Chorvátsku vás vyjde týždenný kurz, ktorý prebieha na 11-15 metrových jachtách zhruba na 500€.
Houseboat
Loďou sa môžete samozrejme tiež vydať po riekach či kanáloch. V tomto prípade si stačí prenajať houseboat, alebo rekreačnú motorovú loď. Aj tentokrát môžete vyberať z množstva lodí, od malých pre dve osoby až po tie väčšie, kam sa vojdete i s radom priateľov alebo rodinou. Veľkou výhodou je, že na tento typ lodí nepotrebujete kapitánske skúšky. Stačí len absolvovať rýchlokurz v mieste, kde si loď prenajímate, ich ovládanie je jednoduché. No a po pár hodinách inštruktáže sa potom môžete vydať priamo na cestu. Najmä v Holandsku či Francúzsku preplávate desiatky kanálov, plavebných komôr a mostov. No a zase platí, zastavíte jednoducho tam, kde sa vám to zrovna páči. A keď si so sebou vezmete aj kolesá, môžete svoj lodný výlet skombinovať s cyklistickým.
A koľko to stojí?
Chorvátsko - Pula: plachetnica, max pre 4 osoby môžete zohnať už od 950 eur na celý týždeň.
Chorvátsko - Zadar: motorová jachta, max pre 6 osôb zoženiete aj za 1500 eur na celý týždeň.
Chorvátsko - Krvavica: plachetnica, max 6 osôb, 2 kajuty sa dá zohnať okolo 1400 eur na celý týždeň.
Grécko - Lefkas: plachetnica, max 4 osoby, 2 kajuty sa dá zohnať aj za 1500 eur na celý týždeň.
airMagazine
01/2012
- Podrobnosti
- Prečítané: 2646x