Klubové aktivity

Každú nedeľu sa snažíme na plavárni spoločnými silami niečo nové naučiť. Vek nehrá úlohu. Pre rozšírenie aj teoretických vedomostí Vám ponúkame prezentáciu o výstroji potápača a nakoľko pod vodou sa nedá dorozumievať hlasom, tak prezentáciu podvodných signálov.

pdf icon100px   ppt   Prezentácia - Úvod do kurzu
pdf icon100px   ppt

Prezentácia - Výstroj potápača

pdf icon100px   ppt   Prezentácia - Základné signály

Najbližšie akcie

Otvorenie nových kurzov

Priatelia, kto má záujem zvýšiť si kvalifikáciu potápača píšte na info@hippocampus.sk.

hippo uni 100px
23.9 - Plaváreň

Tradičná plaváreň bude bývať v nedeľu od 10:00-12:00.

januar ico 150px
30.12. Silvestrovský potop

Tradičná rozlúčka s rokom na tradičnom mieste v lome Kraľovany Rieka

Informácie z diania klubu

darujte dane
2 % z dane pre klub

Priatelia aj tento rok nám môžete pomôcť darovaním 2 %. Potrebné tlačivá nájdete tu v sekcii 2 %

mato

Čítanosť článkov
227308

Hippocampus Twitter

Odkedy sme sa zamilovali aj do spôsobu života na plachetnici, ubehol už nejaký rok. Tento rok sa nám to ale podarilo konečne skĺbiť aj s potápaním, ako sa na jachte patrí. Naša dovolenka začína samozrejme plánovaním trás a hlavne hľadaním posádky. Ako i minulý rok sme hľadali do poslednej chvíle a podľa toho som aj na poslednú chvíľu objednal loď. Tentokrát sme sa dali dokopy šiesti námorníci. Loď nám zapožičala chartrová spoločnosť z Rakúska Adria Yacht Charter s menom Suno. Bola to loď značky Sun Oddyssey Jeanneau 43 vyrobená v roku 2002. Loď mala pomocný manévrovací motor vpredu a rolovacie plachty. Suno mala dĺžku 13 m a ponor 2 m. K dispozícii sme mali 400 litrov pitnej vody v dvoch nádržiach a 200 l nafty. Podarilo sa ju pre nás nájsť Janke zo Slovenskej spoločnosti boataround.com presne podľa našich predstáv. Za to im aj tento rok ďakujeme.

Dostať sa na vodu nám trochu predlžovali rôzne aktivity našej posádky. Takže sme do prístavu prišli o deň neskôr. Nalodenie bolo rýchle pretože personál charterovej spoločnosti bol profesionálny a priateľský. Prekvapilo ma hlavne, že celý kontrolný proces bol o tom, že tu máte dokumenty a napíšte či je všetko ok. Prajeme Vám príjemnú plavbu. Dvaja sme preberali loď a štyroch námorníkov sme zatiaľ poslali na nákup potravín. Ako vysvitlo , bolo ich asi moc, keďže na druhý deň sme boli hladní. :)

Trochu retušovaných fotografií :)

1. deň - Kakan

Prvý deň plavby nám fúkal vietor v nárazoch až 80 km v hodine. My sme sa ale nebáli a hravo sme si s ním poradili. Na vode nebolo moc lodí. Fúkala Bora, ale tá nám naše plachty vytiahnuté do 1/3 svojej veľkosti poriadne napla a tak sme sa plavili v značnom náklone pomerne rýchlo a ďaleko. S navigáciou nám to trochu viazlo. Mali sme v pláne sa preplaviť na Kaprijske súostrovie, ale stále nie a nie trafiť ten správny ostrov. Keď vietor nepoľavoval a začalo sa stmievať, podarilo sa nám konečne identifikovať správny kurz a správny ostrov. V prístave už ale nebola voľná ani jedna bója, tak sme sa rozhodli preplaviť na protiľahlý ostrov Kakan. Bója bola porušená, tak sme sa dočasne uchytili o vrch bóje. Mne neostalo nič iné, keďže sa nikomu nechcelo do vody, iba navliecť na seba žaket, masku, obuť plutvy a uviazať loď priamo o betónovú kocku, pre istotu dvoma lanami. Večer sme po dlhej ceste a plavbe rýchlo zaspali. Ešte pred spaním som spoločne s Jurajom vytiahol udice a podarilo sa nám chytiť ryby na raňajky. Výsledkom celodennej aktivity bola 36 km dlhá plavba.

2. deň - Murter

Druhý deň ráno vyšlo slniečko a fúkal 15 uzlový vetrík. Išli sme objavovať náš ostrov, kde sme urobili zopár fotografií. Potom sme s potápačskými prístrojmi skontrolovali dno či sa tam nenájdu nejaké poklady. Okrem uteráka a hračky pre psa sme nič prevratné neobjavili. Samozrejmosťou bolo zopár podvodných aj medzivodných fotografií do našej kroniky. Najedli sme sa a naplánovali sme si trasu na ostrov Murter. Za priaznivého vetra sme sa na plachtách vydali tentokrát správnym smerom. Cieľ plavby bol nakoniec po 30 kilometrov dlhej plavbe zátoka Kosirina na ostrove Murter. Tu sme vyslali približne o pol šiestej večer Slava s Jurajom na nákup potravín naprieč ostrovom do 2 km vzdialeného Tisna. Nesklamali, kúpili tentokrát všetko potrebné a stihli sa aj vrátiť do tmy. Loď sme ukotvili kotvou a ešte som ju uviazal o metrovú skalu lanom, keby náhodou. Veď námorník nikdy nevie :).

3. deň - Drage

Tretí deň sme mali v pláne pozrieť našich priateľov na dovolenke v meste Drage. Na kompase sme si stanovili kurz, do klubového messengeru sme dali zdieľať polohu a vyrazili sme na šíre more proti vetru. Stále fúkal príjemný vetrík o sile približne 15 uzlov. Našu polohu uvideli vo facebooku i naši priatelia a tak nás očakávali. O tri hodiny sme ich našli na pláži. Časť posádky šla na návštevu a spoločné šnorchlovanie v ich súkromnej zátoke. My s Martinom sme išli zlepšovať naše námornícke zručnosti. Dvihli sme kotvu a trénovali obraty s plachetnicou pomedzi fendre. Skúšali sme rozťahovať i skladať plachty a skúšali sme i rôzne obraty po vetre aj proti vetru. Keď sa vrátili naši stratení námorníci nalodili sme sa spoločne s priateľmi na loď a vydali  sa na ukážkovú plavbu okolo blízkych ostrovov. Oboplávali sme ostrov Arta Vella a zakotvili pri ostrove Vrgata, kde sa pokračovalo v šnorchlovaní. Po šnorchlovaní sme sa vrátili do mesta Drage. Tam sme ešte išli na pohárik k priateľom, na nákup do obchodu a na kotve sme prenocovali. Po plavbe 35 km dlhej sme boli aj unavení. Zaspali sme zas rýchlo. Dohodli sme sa ešte, že ráno o šiestej vyplávame k vrcholu našej plavby a tým bol národný park Kornati. Pred spaním sme zakúpili vstupenku do národného parku.

4. deň - Kornati

Štvrtý deň sme sa naozaj skoro ráno zobudili, ale keďže prestalo fúkať, neostávalo nám nič iné ako  naštartovať motor a plaviť sa bez roztiahnutých plachiet. Po ceste nás prišli pozdraviť delfíny. O pol deviatej sme dorazili k bráne do Kornát. Informoval nás o tom veľký nápis na Ostrove Kornati. Tu sme vytiahli plachty a zbytok dňa sa plavili už s vypnutým motorom. Najskôr sme plachty natiahli na tretinu plochy, pretože sa Slavo podujal nechať sa vytiahnuť na stožiar a urobiť pár fotiek a video z vrcholu lode. Národný park Kornati sa rozprestiera na území o rozlohe 218 km štvorcových a tvorí ho 89 ostrovov. Vstup na toto územie je spoplatnený denným vstupným. Pre našu loď bolo vstupné vo výške 81 € a zakúpiť sme ho museli online cez internet o deň skôr. Priamo na území je vraj vstupenka drahšia. Na začiatku sme pri hlavnom ostrove zakotvili, aby sme si zašnorchlovali a naraňajkovali sa. O pár minút prišiel čln s pracovníkmi parku, ktorí nám na smartfone skontrolovali online vstupenku. Všetko bolo v poriadku. Po raňajkách sme sa vydali stredom ostrovčekov naprieč národným parkom. Celý park je skoro ako vyprahnutý kus skaly s trávou a pár stromami. Na konci tohto súostrovia je zrazu pozorovateľná oáza plná života, stromov. Je to ale už iný národný park s názvom Talašnica. Rozprestiera sa hlavne na ostrove s názvom Dugi Otok. Do tohoto národného parku sme si však vstupenku nekúpili. Aj tak sme preplavili celú zátoku dlhú 10 km a vrátili sa späť do národného parku Kornati. Tu sme oboplávali ostrov Šilo a zamierili si to do veľkej zátoky na nocľah. Po ukotvení lode som ostal strážiť a posádka sa vybrala splniť ešte dve úlohy. Zdolať najvyšší vrch Kornat, kde mali úlohu spraviť pár pekných fotografií do albumu a navštíviť jednu z byzantských pevností. Vrátili sa už po tme. Všetko čo sme chceli sa nám podarilo. Išli sme skoro spať. Boli sme aj unavení po plavbe dlhej 70 km.

5. deň - Žirje

Piaty deň ráno sme sa po raňajkách museli do dvanástej hodiny dostať mimo hranicu parku. Dovtedy nám platila vstupenka. Ešte nás raz kontrolovali a vydali sme sa na plavbu. Bohužiaľ nefúkalo, takže zas prišiel na rad štart motora. Naším posledným vylodením mal byť ostrov Žirje vzdialený 40 km od nás. Ešte pred opustením Kornát sme si nemohli nechať újsť šnorchlovanie na vysokých a hlavne hlbokých útesoch, ktoré z juhu lemujú súostrovie. Pohľady to boli úchvatné. Po pár hodinách plavby sme aj vystreli konečne plachty. Blížili sme sa k ostrovu Žirje. Zistili sme, že vinou chybného ventilu nám došli už obe propánové fľaše. Na začiatku ostrova Žirje sme sa na chvíľu zastavili v prvej veľkej zátoke, kde bolo pár domov. S odpoveďou, že na tomto ostrove plyn nie je možné naplniť, sme pokračovali do našej cieľovej zátoky. Po ukotvení lode sa posádka okrem Tomáša a mňa vydala na prieskum ostrova. Na ostrove sa nachádzajú opustené vojenské základne a pevnosti zo 6. storočia pred naším letopočtom. Ja som šiel po skontrolovaní kotvy a vyviazaní lode na breh tiež na svoju misiu, a to urobiť panorámu z vrcholu a cestou nazbierať drevo na oheň. S Martinom sme sa ešte ale už po tme pokúsili poprosiť posádky kotviace v zátoke o zapožičanie plynu. Srbská posádka nám aj fľašu zapožičala, no nepasoval nám závit. Nevadí. Však mali sme plán B. Drevo nakoniec praskalo a horelo výborne a oheň osvetľoval neďaleko pár metrov zakotvenú našu krásnu plachetnicu. Urobili sme si v alobale mini živánsku, prehodili pár slov a šli spať na našu loď. Dnes sme mali za sebou 48 km plavby. Na druhý deň nás čaká už návrat do Maríny Vodice vzdialenej 22 km a príprava na odchod domov.

6. deň - Zmajan a späť na Vodice

Posledné šieste ráno sme vytiahli kotvy a ako správni námorníci iba s pomocou plachiet odplávali na plavbu domov. Poslednú plavbu dovolenky sme si užívali pohľadmi na okolie a spomínali na predchádzajúce dni plné zážitkov a nádherných scenérii. Ešte sme na chvíľu zakotvili na ostrove Zmajan a potom sme nabrali priamy kurz už na Vodice, ktoré sme mali pred sebou. Po príchode do mesta sme natankovali minuté palivo. Prekvapilo nás, že sme minuli len 35 litrov nafty. Do prístavu sme hladko zaparkovali našu plachetnicu Suno, vyviazali ju a to bol už koniec našej plavby. V meste Vodice sme si dali ich špecialitu v tradičnej reštaurácii. Krásna dovolenka ostala v našich spomienkach.

Za šesť dní sme preplávali vzdialenosť 240 km v námorníckom žargóne 150 námorných míľ na plachtách a navštívili veľa ostrovov. Na lodi panovala príjemná atmosféra medzi šiestimi námorníkmi. Každý deň nám nad hlavami viala vlajka našej krajiny a nášho potápačského klubu. Už teraz sa tešíme na budúcu plavbu.

PS: Ďakujem za vynikajúce výkony posádke Martinovi, Slavovi, Peťovi, Jurajovi a Tomášovi.

Moru zdar
Váš kapitán
Marcel Spiššák

Naša loď:

Sun Oddyssey Jeanneau 43 vyrobená v roku 2002

4-kajutová plachetnica Jeanneau 43 - Suno bola vyrobená v roku 2002 a nachádza sa v prístave ACI Marina Vodice, Chorvátsko. Suno má kapacitu 8 osôb v 4 kajutách. Vankúše, prikrývky a posteľná bielizeň sú v cene prenájmu lode. Plachetnica Suno ponúka 2 toalety a sprchu. Do základnej výbavy lode patrí GPS autopilot v kokpite, Bimini a Bow thruster. Plavbu Vám počas prenájmu lode spríjemní aj Rádio CD / MP3 prehrávač a Vnútorné reproduktory. V plne zariadenej kuchyni sa nachádza Rúra, Varič, Umývadlo a Kuchynské vybavenie.

Mapa a popis trasy:

Hippocampus Fregata 2018 - Kornati

25.8.2018 - 1.9.2018

Tento rok sa nám podarilo na plachetnici Jeanneau Sun Odyssey 43 s posádkou 6 námorníkov prejsť pri spotrebe 35 l nafty vzdialenosť 240 km (150 nM).
1. deň sme preplávali v búrke 36 km a zakotvili sme na bóji medzi ostrovmi Kakanom a Kaprijskími ostrovmi .
2 deň sme preplávali 30 km a zakotvili na ostrove Murter.
3. deň sme šli navštíviť naších priateľov a členov klubu v jednom do mesta Drage a spolu sme sa plavili okolo ostrova Vergada. Celkom sme prešli v tento deň 35 km. Ostali sme na kotve pri ich pláži v Drage.
4. deň sme prešli národný park Kornaty, kde sme i ostali nocovať na kotve po preplávanej vzdialenosti 70 km.
5. deň sme sa vybrali na ostrov Žirje, kde sme na kotve ostali spať. Na ostrove sme navštívili opustené vojenské pevnosti. V tento deň sme preplavili 48 km.
6. deň posledný sme zo ₆irje na plachtách šli šnorchlovať na Zmajan a potom už odovzdať loď na kontrolu do maríny Vodice s preplávanou vzdialenosťou 22 km.

Celá fotogaléria na stiahnutie a prezeranie.

Prihlásenie pre členov

Po prihlásení budete mať prístup ku skriptám, prezentáciam a materiálom určených iba pre registrovaných členov klubu.